2021 m. automobilių rinkos apžvalga
Naujų automobilių rinkos tendencijos: elektromobilių populiarumas auga kartais, o krosoveriai tampa dominuojantis segmentas
Jeigu kas nors pirko naują automobilį 2021 metais turbūt jau žino, kad sunkiausia šio proceso dalis buvo ne išsirinkti, bet gauti – visą automobilių industriją sukrėtė ir dar iki šiol kankina puslaidininkių krizė, dėl kurios strigo naujų automobilių pristatymas. Per visus 2021 metus Lietuvoje iš viso įregistruoti 34.878 nauji lengvieji automobiliai, o tai yra 19,5% mažiau nei buvo 2020 metais, bet didelę dalį to sudarė reeksportas, taigi, nors ir nebuvo lengva, naujų automobilių rinka 2021 metais Lietuvoje, palyginus su 2020 ir atmetus reeksportą, augo net 8 procentais.
Elektromobiliai sparčiai populiarėja
Per visus 2021 metus Lietuvoje registruoti beveik 35 tūkstančiai naujų automobiliui. Bene didžiausia dinamika pastebima tarp elektromobilių – jų pardavimai Lietuvoje augo net trigubai. Per praėjusius metus mūsų šalyje naujų tik elektra varomų automobilių buvo registruota net 1320 vienetų. Palyginimui – 2020 metais šis rodiklis siekė vos 453 vienetus.
„Pastebime vis didėjantį klientų susidomėjimą elektromobiliais. Tam yra net kelios priežastys: pirmiausia ir, matyt, viena svariausių priežasčių yra valstybės teikiama parama elektromobiliui įsigyti“, – apie elektromobilių pardavimų augimą pasakojo „Fakto Auto“ marketingo vadovas Vaidotas Kviklys.
Jo žodžius puikiai patvirtina ir elektromobilių registracijų skaičius skirtingais mėnesiais. Vasario mėnesį valstybei sustabdžius paramą naujiems elektromobiliams kartu sumažėjo ir jų registracijos – tuo metu jų registracijas per mėnesį buvo galima skaičiuoti vienetais ar, geriausiu atveju, dešimtimis. Pardavimai vėl įgavo pagreitį paskelbus apie atnaujintą paramos teikimą nuo balandžio.
V. Kviklys vardina ir kitas vis augančio susidomėjimo elektromobiliais priežastis: „Tiek privatūs žmonės, tiek įmonės vis drąsiau renkasi elektromobilius dėl platėjančios infrastruktūros bei didesnio informacijos kiekio apie gyvenimą su elektromobiliu. Anksčiau tai buvo labiau mistinis ateities dalykas, kurį rinkdavosi fanatikai ir technologijų mėgėjai, dabar žmonės vis drąsiau domisi ir atranda, kad šiuolaikiniai elektromobiliai gali pilnavertiškai išpildyti visus lūkesčius, keliamus kasdieniam šeimos automobiliui.“
Dėl patogios infrastruktūros elektromobilių populiarumas vis dar išlieka didžiausias didmiesčiuose, o sostinė čia kitus miestus lenkia net keliais kartais: Vilniaus m. sav. 2022-11-01 buvo registruoti 3292 elektromobiliai, tuo tarpu antroje vietoje likusioje Kauno m. sav. tuo pat metu registruoti 868 elektra varomi automobiliai.
„Patys nauji elektromobiliai ir yra trečioji jų populiarumo priežastis – gamintojai pristato vis modernesnius ir patrauklesnius pirkėjui elektromobilius. Štai pavyzdžiui 2021 metais į Lietuvą atvykęs ir krūva apdovanojimų tiek čia, tiek svetur susirinkęs „Hyundai IONIQ 5“ yra puikus to pavyzdys. Su valstybes parama mažiau nei 50 tūkst. eurų kainuojantis elektromobilis viena įkrova gali įveikti beveik 500 kilometrų. Vos prieš keletą metų tokie skaičiai buvo utopija, o dabar tokie automobiliai tampa nauja norma. Dabar jau išnyko klausimas dėl nuvažiuojamo atstumo viena įkrova, ypač turint omenyje tai, kad vidutiniškai vairuotojai per dieną Europoje nuvažiuoja apie 50 kilometrų. Liko tik pirkėjo pasirinkimas ar jis nori ir toliau pilti degalus bei mokėti visus išlaikymo kaštus, ar yra pasiryžęs toje vietoje sutaupyti ir šiek tiek pakeisti įpročius“, – kalbėjo automobilių rinką pastoviai stebintis V.Kviklys.
Beje, 2021 metų lapkričio pradžios duomenimis, populiariausiųjų Lietuvoje registruotų keleivinių (M1 klasės) elektromobilių sąrašas atrodė taip: „Nissan“ – 28 proc., „Volkswagen“, – 15 proc., „Tesla“ – 14 proc., „BMW“ – 9 proc., „Hyundai“ – 7 proc. Kitų gamintojų elektromobiliai sudarė likusius 27 procentus. Tarp komercinių elektromobilių (N1 klasė) taip pat pirmauja japonų gamintojas „Nissan“.
Žmonės atsisako mažų automobilių – SUV tampa vienvaldžiai lyderiai
Dažname automobilių salone jau seniai nebėra sedano tipo automobilių, nykstančia rūšimi jau galima vadinti ir hečbekus ar net universalus – didžioji dauguma pirkėjų dabar nori padidinto pravažumo krosoverių, kitaip žinomų kaip SUV.
Analizuojant „Fakto Auto“ 2021 metų pardavimų duomenis puikiai atsispindi bendrosios tendencijos: „Žmonės vis labiau renkasi padidinto pravažumo krosoverius – šio segmento modeliai yra praktiški ir atitinka visus daugumos klientų poreikius, o vis modernesnės hibridinės sistemos leidžia turėti didesnį automobilį su itin mažomis sąnaudomis.“
SUV tendenciją gerai atspindi kito mūsų atstovaujamo prekinio ženklo „Nissan“ pardavimai – hečbeko „Micra“ pardavimai sudarė mažiau nei procentą nuo visų automobilių, o žvaigždėmis ir toliau liko „Juke“ bei „Qashqai“, – kalbėjo marketingo vadovas.
Kompaktinių visureigių segmento pradininko „Qashqai“ pardavimai praėjusiais metais sudarė daugiau nei pusę visų šios markės automobilių pardavimų „Fakto Auto“ salone, o antroje vietoje liko kiek mažesnis „Juke“ modelis. Kaip ir anksčiau minėto gamintojo, taip ir šio pardavimuose matyti, kad klientai mieliau renkasi vidutinius ar mažesnius krosoverius, mat pačio didžiausio „X-Trail“ parduota mažiausiai.
V. Kviklys pasakojo, kad panašios tendencijos matomos ir kitų gamintojų pardavimų suvestinėse – kompaktinės klasės krosoveriai išlaiko geidžiamiausių automobilių statusą. Hibridinę pavarą turintys automobiliai taip pat sparčiai iš rinkos stumia tik vidaus degimo varikliu varomus modelius, o tam didžiausią įtaką turi ir taršos mokesčio dydis, ir degalų sąnaudos.
Šiais metais, kaip ir praėjusiais, pasak eksperto, didžiausiai iššūkiais lieka tiekimo grandinės sutrikimai, mat pardavėjai vis dar negali būti visiškai užtikrinti žadėdami klientams automobilių pristatymo terminus.